Sieci wśród największych

Young Engineers fit for a Prince
00:00
03:42

Ranking powstał przy współpracy redakcji kilku krajów i pokazuje pozycję poszczególnych firm w naszej części Europy. O kolejności decydowała wysokość sprzedaży za 2008 rok.
Warto zanotować miejsca jakie zajęły w zestawieniu polskie firmy sieciowe. Niewiele ponad 20 pozycji w rankingu dzieli dwóch konkurujących ze sobą dystrybutorów prasy. Ruch zajmuje 159. miejsce, podczas gdy Kolporter 182. Tendencja wzrostowa dotyczy jednak tylko tego ostatniego (wzrost o 30 pozycji w porównaniu z danymi za 2007 rok), Ruch natomiast spadł o 10 miejsc. Przypomnijmy, że nie ustają spekulacje dotyczące inwestora sprzedawanych przez Kolporter saloników prasowych – wśród zainteresowanych wymienia się Ruch i Żabkę. Również sieć sklepów typu convenience znalazła się w zestawieniu. Pozycja Żabki w rankingu 500 największych firm Europy Środkowo-Wschodniej w porównaniu z zeszłym rokiem jest wyższa o 33 pozycje.

- To bardzo dobry wynik – uważa Jacek Roszyk, prezes Żabka Polska. - Patrząc na ranking trudno nie być optymistą, ale musimy mieć świadomość z kim jesteśmy porównywani. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej przechodzą poważne perturbacje i odnotowują spadek PKB nawet o kilkanaście procent. Polska jest w korzystniejszej sytuacji, ponieważ posiadamy silny rynek wewnętrzny, ale także u nas dynamika PKB zdecydowanie się obniżyła. Warto zwrócić uwagę także na istotne zmiany na rynku walutowym. Zmiany kursów wpłynęły na zniekształcenie wyników. Żabka w pierwszym kwartale zanotowała kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży, a po przeliczeniu na euro okazało się, że zanotowaliśmy spadek. Sytuacja zmienia się dynamicznie, ale wyniki sprzedaży sieci Żabka za pierwsze siedem miesięcy pokazują wzrost o prawie 20 proc. Ta tendencja powinna się utrzymać, co pozwoli nam na awans w przyszłorocznym rankingu – zapowiada Roszyk.

W rankingu nie brakuje firm reprezentujących branżę spożywczą, a wśród nich Eurocash (1 745 mln euro przychodów za 2008 rok), Emperia Holding (1 496 mln euro), Grupa Muszkieterów (817 mln euro), Specjał (586 mln euro).

(dw)

Partner promotion – discover more
Sponsored • Example Partner

Brands from the same sector

Franchise Logo

Franchise name

Sports articles

Price icon 15,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Partnership

Price icon 10,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Master licenses

Price icon 7,000 €
Franchise Logo

Franchise name

Franchise

Price icon 5,000 €